Doorgaan naar hoofdcontent

Kaarsjes aansteken en kapel bezoeken

Nu langzaam maar zeker weer meer mogelijk is wordt het tijd even een berichtje te schrijven met de tijden van de Eucharistievieringen!

Trouwe kloosterkapelbezoekers weten het wel: normaal gesproken is de Eucharistieviering op zaterdagen en op zondagen om 09.30 uur. Een kwartier van te voren luidt de klok - dat is een prima tijd om binnen te komen. Dat kan via de voordeur maar ook door het groene hek achterom via de binnenplaats. Morgen is het voor ons een bijzondere dag, namelijk 1 juli, Kostbaar Bloed-feest. Dus morgen is de Eucharistieviering ook om 09.30 uur.

Op gewone weekdagen, dus maandag t/m vrijdag is de Eucharistieviering normaal gesproken om 17.30 uur. Op woensdagen en vrijdagen meestal in het Duits, op de andere dagen in het Nederlands. Op weekdagen hebben we het avondgebed, de Vespers, verweven met de Eucharistieviering. En de taal van die gebeden wisselt per week. U bent welkom, ook bij de gebeden! Wij zijn blij u weer te mogen verwelkomen en vragen u wel om elkaar de ruimte te blijven geven. 


In de kloostertuin kunt u vanaf 1 juli de Lourdesgrot weer bezoeken, even een kaarsje aansteken, een voorbede opschrijven, even zitten op de banken en tot rust komen. Ook hier vragen we u om elkaar de ruimte te gunnen, want de grot heeft maar één ingang. Dat betekent dat u buiten niet kunt zien of er al mensen binnen zijn. Geef uzelf en elkaar genoeg plaats, dan kan iedereen een kaarsje opsteken. Wij blijven natuurlijk voor uw intenties bidden en ook op afstand, via een berichtje of mail, een kaarsje op laten steken blijft mogelijk! 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe zit dat nou met 'nonnen' en 'zusters'?

Op het blogbericht van 2 juli kwam een interessante reactie: Hoe komt u erbij dat de aanduiding 'non' monialen betreft? Daar is geen sprake van. Het woord werd en wordt in Nederland helaas nog vaak gebruikt om vrouwelijke religieuzen in het algemeen aan te duiden en dan wel met een kleinerende en kwetsende bijklank. 'Non' moet daarom te allen tijde vermeden worden. 'Zuster' is voor alle vrouwelijke religieuzen correct katholiek taalgebruik. Over het algemeen beantwoord ik geen anonieme commentaren, omdat ze, wel, anoniem zijn. Dus ook geen antwoordmogelijkheid achter laten; ook dit commentaar heeft een no-reply. Toch maak ik een uitzondering, omdat het een commentaar is wat inderdaad uitleg behoeft. Ik ben nu 25 jaar in het klooster, in een apostolische gemeenschap, dus een zuster. Het woord 'non' is als sinds de vierde eeuw gebruikelijk voor Godgewijde vrouwen (oorsprong: Hiëronymus), van het latijnse 'nonnus', wat eerbiedwaa...

Kostbaar Bloed-feest!!

Op de oude Liturgische Kalender was 1 Juli algemeen het Kostbaar Bloed-feest. Maar, Sacramentsdag is niet alleen het feest van het Lichaam van Christus, het is het feest van het Lichaam en Bloed van Christus - werkelijk aanwezig in de Eucharistie.  Alle 'Kostbaar Bloed' congregaties en gemeenschappen, zeg maar de geestelijke families, met 'Kostbaar Bloed' in hun naam, blijven het Kostbaar Bloed-feest op 1 juli vieren, een hoogfeest. Vandaag in Rome extra bijzonder, in dit jubeljaar - een groot feest in de Sint Pieter! Natuurlijk vieren ook wij, de Missiezusters van het Kostbaar Bloed, dit feest, en zijn de 'buitenposten' er ook bij. Met u allen verbonden in het bijzonder in de Eucharistieviering en de gebeden.

Pasen - en Paus Franciscus overleden

 Terwijl ik vanmorgen bezig was met het bericht om een Zalig Pasen op de blog te schrijven kwam het bericht binnen dat Paus Franciscus is overleden. Op Eerste Paasdag sprak hij zelf de zegen voor Kerk en Wereld uit; het was te zien dat het hem kracht kostte, maar hij was er. Vanmorgen, toch onverwacht snel, overleden. Paus Franciscus overleden: ‘een paus van de bemoediging met een groot hart voor de zwakkeren’ - Rooms-Katholieke Kerk Nederland In de berichten op de site van de Rooms Katholiek Kerk (Nederlandse Kerkprovincie) staat een mooi stuk. Hij wordt de paus van bemoediging genoemd. Ik zou er ook aan willen toevoegen: de paus van de hoop, en de paus die opriep om de vreugde van het Evangelie te blijven verkondigen.  Dit jaar, het jubileumjaar, is door hem uitgeroepen als 'Jaar van de Hoop'. Het maakt het een beetje tot zijn jaar.  In vele landen luiden de klokken vanavond. In Rome hebben ze vanmorgen geluid, ook de Notre Dame in Parijs luidde vanmorgen. In Oostenrijk...