Doorgaan naar hoofdcontent

Pinksteren!

Soms kom je op heel onverwachte plaatsen ineens verwijzingen naar de H. Geest tegen; de H. Geest is daar goed in. Hij is niet altijd gemakkelijk te herkennen, juist omdat Hij waait waar Hij wil, en op onverwachte wijze kan werken.


Dus het duurde even voordat het kwartje bij mij viel toen ik een leeg pak van Leev zag. Er hebben koekjes in gezeten, maar bij het opvouwen om de doos bij het oud papier te doen zag ik dat er iets in stond. En... die volgorde ken ik toch... wacht even, daar staat 'Vruchten van het Leven' - en dat zijn de negen vruchten van de Heilige Geest, zoals ze in de Bijbel staan! Er zijn zeven gaven, en negen vruchten. Vruchten moeten groeien, en dat kan een heel leven duren; de gaven helpen je erbij dit te ontwikkelen.

Morgen, op Tweede Pinksterdag, is in Laarbeek opnieuw de Fietste-Mee actie. Het weer belooft mooi te worden, en ik ga zeker ook fietsten, fietste-mee?? Het vertrekpunt is vanaf 11 uur in Beek en Donk. Dus tip: de H. Mis op Tweede Pinksterdag is in ons klooster ook op Tweede Pinksterdag, zoals vandaag, om 09.30 uur. Dus na afloop van de H. Mis is er nog prachtig tijd om naar het startpunt te fietsten. Fiets mee!
De opbrengst is altijd voor een goed doel, en dit keer voor een project van onze zusters in de Oostkaap, waar we een internaat met opleiding hebben voor lichamelijk gehandicapte jongeren. Hier vind u meer info over de Fietste-Mee tocht, en .
Hier vindt u meer informatie (in het Engels) en ook foto's van ons project Ikhwezi Lokusa (Foto's met toestemming van de betrokkenen op deze website geplaatst)

Vorig jaar was de collecte in de kerken in Laarbeek met Pinksteren voor projecten van onze zusters, waaronder het bomen-project in Mozambique. Pinksteren viel toen samen met de start van de Week voor de Nederlandse Missionaris. De bomen zijn in het najaar, dat is daar dus het voorjaar, in september en oktober geplant. Het heeft gelukkig wat geregend en, goed bericht, de bomen groeien goed! Met hartelijke groeten en nogmaals dank uit Namaacha, Mozambique.







Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe zit dat nou met 'nonnen' en 'zusters'?

Op het blogbericht van 2 juli kwam een interessante reactie: Hoe komt u erbij dat de aanduiding 'non' monialen betreft? Daar is geen sprake van. Het woord werd en wordt in Nederland helaas nog vaak gebruikt om vrouwelijke religieuzen in het algemeen aan te duiden en dan wel met een kleinerende en kwetsende bijklank. 'Non' moet daarom te allen tijde vermeden worden. 'Zuster' is voor alle vrouwelijke religieuzen correct katholiek taalgebruik. Over het algemeen beantwoord ik geen anonieme commentaren, omdat ze, wel, anoniem zijn. Dus ook geen antwoordmogelijkheid achter laten; ook dit commentaar heeft een no-reply. Toch maak ik een uitzondering, omdat het een commentaar is wat inderdaad uitleg behoeft. Ik ben nu 25 jaar in het klooster, in een apostolische gemeenschap, dus een zuster. Het woord 'non' is als sinds de vierde eeuw gebruikelijk voor Godgewijde vrouwen (oorsprong: Hiëronymus), van het latijnse 'nonnus', wat eerbiedwaa...

Kostbaar Bloed-feest!!

Op de oude Liturgische Kalender was 1 Juli algemeen het Kostbaar Bloed-feest. Maar, Sacramentsdag is niet alleen het feest van het Lichaam van Christus, het is het feest van het Lichaam en Bloed van Christus - werkelijk aanwezig in de Eucharistie.  Alle 'Kostbaar Bloed' congregaties en gemeenschappen, zeg maar de geestelijke families, met 'Kostbaar Bloed' in hun naam, blijven het Kostbaar Bloed-feest op 1 juli vieren, een hoogfeest. Vandaag in Rome extra bijzonder, in dit jubeljaar - een groot feest in de Sint Pieter! Natuurlijk vieren ook wij, de Missiezusters van het Kostbaar Bloed, dit feest, en zijn de 'buitenposten' er ook bij. Met u allen verbonden in het bijzonder in de Eucharistieviering en de gebeden.

Pasen - en Paus Franciscus overleden

 Terwijl ik vanmorgen bezig was met het bericht om een Zalig Pasen op de blog te schrijven kwam het bericht binnen dat Paus Franciscus is overleden. Op Eerste Paasdag sprak hij zelf de zegen voor Kerk en Wereld uit; het was te zien dat het hem kracht kostte, maar hij was er. Vanmorgen, toch onverwacht snel, overleden. Paus Franciscus overleden: ‘een paus van de bemoediging met een groot hart voor de zwakkeren’ - Rooms-Katholieke Kerk Nederland In de berichten op de site van de Rooms Katholiek Kerk (Nederlandse Kerkprovincie) staat een mooi stuk. Hij wordt de paus van bemoediging genoemd. Ik zou er ook aan willen toevoegen: de paus van de hoop, en de paus die opriep om de vreugde van het Evangelie te blijven verkondigen.  Dit jaar, het jubileumjaar, is door hem uitgeroepen als 'Jaar van de Hoop'. Het maakt het een beetje tot zijn jaar.  In vele landen luiden de klokken vanavond. In Rome hebben ze vanmorgen geluid, ook de Notre Dame in Parijs luidde vanmorgen. In Oostenrijk...