Al diverse malen heb ik online scholieren en studenten gesproken. Werkstukken over vooroordelen, over het Christendom, over de Katholieke Kerk, over kloosters, over dit klooster in het bijzonder. Via Skype, Zoom, facebook en één keer gewoon audio via de telefoon. Ik heb zelfs een keer een kleine digitale rondleiding gehouden voor een groepje jongeren.
En dat was grotendeels op initiatief van de jongeren zelf, niet van de scholen, tijdens de online-lessen kregen ze opdrachten en werkstukken op die prima werden uitgevoerd. Van een paar heb ik het resultaat ook gezien vóór ze het naar school stuurden; ik denk dat dat hoge cijfers gaan worden! Mooi, goed gedaan!
Nu de scholen langzaam maar zeker weer gaan beginnen krijg ik ook al vragen over gastlessen én over al afgesproken schoolklassen-op-kloosterbezoek. Wat is er mogelijk, wat niet?
Bezoek van schoolklassen aan het klooster is nog niet mogelijk. Wij volgen hierbij de regelingen. Ik weet dat museumbezoek mogelijk wordt, maar ons klooster-museumpje is te klein om anderhalve meter afstand mogelijk te maken - bij een schoolklas is 10 cm. al moeilijk - en bezoek in het klooster zelf is ook nog niet mogelijk. Dat geldt zeker voor de rest van dit schooljaar.
Digitaal is wel veel mogelijk. Ik heb met 'Zoom' en Skype betere ervaringen dan met 'Teams'. Als uw school met Teams werkt gaat dat volgens mij alleen als ik een gastdocent-account krijg om in te loggen. Immers, met een eigen Teams-account kom ik niet in een school-account; dat eist een e-mail adres met de schoolnaam erin. De voordelen die dat heeft zijn duidelijk, en het is goed beveiligd. Uitstekend te doen met een gastdocent-e-mail, waarbij het me dan logisch lijkt dat de school na afloop van de gastlessen het wachtwoord wijzigt voordat het account aan een andere gastdocent wordt uitgeleend.
Met 'Zoom' doe ik alleen mee als de gastles niet openbaar is, dus met een paswoord alleen voor de scholieren van die klas in dat uur.
Hebt u nog andere systemen dan is dat natuurlijk bespreekbaar. Het is leuk nieuwe mogelijkheden te ontdekken!
En dat was grotendeels op initiatief van de jongeren zelf, niet van de scholen, tijdens de online-lessen kregen ze opdrachten en werkstukken op die prima werden uitgevoerd. Van een paar heb ik het resultaat ook gezien vóór ze het naar school stuurden; ik denk dat dat hoge cijfers gaan worden! Mooi, goed gedaan!
Nu de scholen langzaam maar zeker weer gaan beginnen krijg ik ook al vragen over gastlessen én over al afgesproken schoolklassen-op-kloosterbezoek. Wat is er mogelijk, wat niet?
Bezoek van schoolklassen aan het klooster is nog niet mogelijk. Wij volgen hierbij de regelingen. Ik weet dat museumbezoek mogelijk wordt, maar ons klooster-museumpje is te klein om anderhalve meter afstand mogelijk te maken - bij een schoolklas is 10 cm. al moeilijk - en bezoek in het klooster zelf is ook nog niet mogelijk. Dat geldt zeker voor de rest van dit schooljaar.
Digitaal is wel veel mogelijk. Ik heb met 'Zoom' en Skype betere ervaringen dan met 'Teams'. Als uw school met Teams werkt gaat dat volgens mij alleen als ik een gastdocent-account krijg om in te loggen. Immers, met een eigen Teams-account kom ik niet in een school-account; dat eist een e-mail adres met de schoolnaam erin. De voordelen die dat heeft zijn duidelijk, en het is goed beveiligd. Uitstekend te doen met een gastdocent-e-mail, waarbij het me dan logisch lijkt dat de school na afloop van de gastlessen het wachtwoord wijzigt voordat het account aan een andere gastdocent wordt uitgeleend.
Met 'Zoom' doe ik alleen mee als de gastles niet openbaar is, dus met een paswoord alleen voor de scholieren van die klas in dat uur.
Hebt u nog andere systemen dan is dat natuurlijk bespreekbaar. Het is leuk nieuwe mogelijkheden te ontdekken!
Reacties
Een reactie posten