Doorgaan naar hoofdcontent

weredlwijde gebedsdagen

14 mei internationale en interreligieuze gebedsdag voor meer medemenselijkheid en voor het bestrijden van het Covid-19 Coronavirus. Hier vindt u een Nederlands artikel (Katholiek Nieuwsblad) over de gebedsdag. Ook wij sluiten hier natuurlijk bij aan, niet alleen onze zusters hier in Missieklooster Heilig Bloed in Nederland, maar alle Missiezusters van het Kostbaar Bloed wereldwijd.
Het is interessant dat dit in Nederland zo weinig bekend is gemaakt. Wereldwijd is het een oproep van alle instanties en religies tegelijk, niet alleen van Paus Franciscus. Wat dacht u bijvoorbeeld van deze oproep (Higher Commitee for Human Fraternity)? Het is een oproep voor een dag van vasten en gebed voor meer medemenselijkheid en samenwerking. De oproep is in veertien talen de wereld in gestuurd en begint als volgt (vrije eigen vertaling):

"Beste medegelovigen in God, de Schepper, onze broeders en zusters, medemensen overal. Onze wereld is in groot gevaar, een gevaar dat de levens van miljoenen mensen wereldwijd bedreigt vanwege de groeiende verspreiding van de coronavirus (COVID-19) pandemic. We moeten niet vergeten om God, de Schepper van alles, om bescherming te vragen nu we zo'n ernstige crisis het hoofd moeten bieden. Daarom roepen we alle volken over de wereld op om goede daden te doen, te vasten, te bidden en de almachtige God te smeken om deze pandemic te beëindigen. Iedereen, waarvandaan u ook komt en volgens de leer van hun eigen religie, geloof of geloofsgroep wordt gevraagd om mee te bidden..."

Een kijkje op www.vatican.va leverde op dat ook Paus Franciscus vanmorgen in Santa Marta de H. Mis heeft opgedragen in deze intentie. Hier is een verslag in het Engels.

Enig zoeken leverde toch een variatie in het Nederlands op, al staat hier alleen "Paus roept op om de rozenkrans te bidden". 


Van 16-24 mei "Laudato Si" gebedsweek. Dat vraagt natuurlijk enige uitleg. "Laudato Si" is de titel (en de eerste woorden) van een lofzang op de schepping door Franciscus van Assisi. Middeleeuws dus, en absoluut prachtig en actueel. Juist daarom nam Paus Franciscus het als startwoorden van zijn document over de schepping, een tijdje terug. Dat document (encycliek) kunt u bij rkdocumenten lezen. Deze gebedsweek ontleent daaraan zijn naam. Het is precies vijf jaar geleden dat dit document verscheen en juist daarom is deze gebedsweek, met als thema 'alles is verbonden', nu zo actueel en nodig.
Eigenlijk is 'gebedsweek' geen goede term. Het gaat om een noveen, en dat wil zeggen negen dagen van gebed. U kunt de gebeden via de site van de KNR downloaden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe zit dat nou met 'nonnen' en 'zusters'?

Op het blogbericht van 2 juli kwam een interessante reactie: Hoe komt u erbij dat de aanduiding 'non' monialen betreft? Daar is geen sprake van. Het woord werd en wordt in Nederland helaas nog vaak gebruikt om vrouwelijke religieuzen in het algemeen aan te duiden en dan wel met een kleinerende en kwetsende bijklank. 'Non' moet daarom te allen tijde vermeden worden. 'Zuster' is voor alle vrouwelijke religieuzen correct katholiek taalgebruik. Over het algemeen beantwoord ik geen anonieme commentaren, omdat ze, wel, anoniem zijn. Dus ook geen antwoordmogelijkheid achter laten; ook dit commentaar heeft een no-reply. Toch maak ik een uitzondering, omdat het een commentaar is wat inderdaad uitleg behoeft. Ik ben nu 25 jaar in het klooster, in een apostolische gemeenschap, dus een zuster. Het woord 'non' is als sinds de vierde eeuw gebruikelijk voor Godgewijde vrouwen (oorsprong: Hiëronymus), van het latijnse 'nonnus', wat eerbiedwaa...

Kostbaar Bloed-feest!!

Op de oude Liturgische Kalender was 1 Juli algemeen het Kostbaar Bloed-feest. Maar, Sacramentsdag is niet alleen het feest van het Lichaam van Christus, het is het feest van het Lichaam en Bloed van Christus - werkelijk aanwezig in de Eucharistie.  Alle 'Kostbaar Bloed' congregaties en gemeenschappen, zeg maar de geestelijke families, met 'Kostbaar Bloed' in hun naam, blijven het Kostbaar Bloed-feest op 1 juli vieren, een hoogfeest. Vandaag in Rome extra bijzonder, in dit jubeljaar - een groot feest in de Sint Pieter! Natuurlijk vieren ook wij, de Missiezusters van het Kostbaar Bloed, dit feest, en zijn de 'buitenposten' er ook bij. Met u allen verbonden in het bijzonder in de Eucharistieviering en de gebeden.

Pasen - en Paus Franciscus overleden

 Terwijl ik vanmorgen bezig was met het bericht om een Zalig Pasen op de blog te schrijven kwam het bericht binnen dat Paus Franciscus is overleden. Op Eerste Paasdag sprak hij zelf de zegen voor Kerk en Wereld uit; het was te zien dat het hem kracht kostte, maar hij was er. Vanmorgen, toch onverwacht snel, overleden. Paus Franciscus overleden: ‘een paus van de bemoediging met een groot hart voor de zwakkeren’ - Rooms-Katholieke Kerk Nederland In de berichten op de site van de Rooms Katholiek Kerk (Nederlandse Kerkprovincie) staat een mooi stuk. Hij wordt de paus van bemoediging genoemd. Ik zou er ook aan willen toevoegen: de paus van de hoop, en de paus die opriep om de vreugde van het Evangelie te blijven verkondigen.  Dit jaar, het jubileumjaar, is door hem uitgeroepen als 'Jaar van de Hoop'. Het maakt het een beetje tot zijn jaar.  In vele landen luiden de klokken vanavond. In Rome hebben ze vanmorgen geluid, ook de Notre Dame in Parijs luidde vanmorgen. In Oostenrijk...