Doorgaan naar hoofdcontent

Laarbeek Herdenkt en Viert

De groep "Laarbeek herdenkt en viert" is verhalen uit de oorlogsjaren in onze dorpen die tot Laarbeek horen aan het bundelen. Daarbij zit ook een vierdelige serie over de bewogen geschiedenis van ons klooster. Het begint met de Eerste Wereldoorlog. Nederland was neutraal, maar dat betekende niet dat hier niets gebeurde. In het klooster werden bijvoorbeeld in die tijd 170 Belgische vluchtelingen opgevangen. In de Tweede Wereldoorlog was het in het klooster ook een komen en gaan van vluchtelingen en mensen in nood.
De groep heeft geen website, maar wel Facebook, hier is een link naar de facebookpagina Laarbeek Herdenkt en Viert.

Wie niet zo van Facebook is en ons Laarbeekse krantje (nou ja, zeg maar krant) MooiLaarbeek niet krijgt, omdat hij of zij buiten de dorpen woont, kan de MooiLaarbeek ook gewoon online vinden!
Er staan méér foto's online als in de krant, kan ook niet anders, anders past de krant niet meer door de brievenbus.

Ook de tijden van de H. Mis staan in de Mooi Laarbeek, maar die zijn daar online niet zo makkelijk te vinden, die staan wel op de site van de St. Eustachiusparochie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe zit dat nou met 'nonnen' en 'zusters'?

Op het blogbericht van 2 juli kwam een interessante reactie: Hoe komt u erbij dat de aanduiding 'non' monialen betreft? Daar is geen sprake van. Het woord werd en wordt in Nederland helaas nog vaak gebruikt om vrouwelijke religieuzen in het algemeen aan te duiden en dan wel met een kleinerende en kwetsende bijklank. 'Non' moet daarom te allen tijde vermeden worden. 'Zuster' is voor alle vrouwelijke religieuzen correct katholiek taalgebruik. Over het algemeen beantwoord ik geen anonieme commentaren, omdat ze, wel, anoniem zijn. Dus ook geen antwoordmogelijkheid achter laten; ook dit commentaar heeft een no-reply. Toch maak ik een uitzondering, omdat het een commentaar is wat inderdaad uitleg behoeft. Ik ben nu 25 jaar in het klooster, in een apostolische gemeenschap, dus een zuster. Het woord 'non' is als sinds de vierde eeuw gebruikelijk voor Godgewijde vrouwen (oorsprong: Hiëronymus), van het latijnse 'nonnus', wat eerbiedwaa...

Kostbaar Bloed-feest!!

Op de oude Liturgische Kalender was 1 Juli algemeen het Kostbaar Bloed-feest. Maar, Sacramentsdag is niet alleen het feest van het Lichaam van Christus, het is het feest van het Lichaam en Bloed van Christus - werkelijk aanwezig in de Eucharistie.  Alle 'Kostbaar Bloed' congregaties en gemeenschappen, zeg maar de geestelijke families, met 'Kostbaar Bloed' in hun naam, blijven het Kostbaar Bloed-feest op 1 juli vieren, een hoogfeest. Vandaag in Rome extra bijzonder, in dit jubeljaar - een groot feest in de Sint Pieter! Natuurlijk vieren ook wij, de Missiezusters van het Kostbaar Bloed, dit feest, en zijn de 'buitenposten' er ook bij. Met u allen verbonden in het bijzonder in de Eucharistieviering en de gebeden.

Pasen - en Paus Franciscus overleden

 Terwijl ik vanmorgen bezig was met het bericht om een Zalig Pasen op de blog te schrijven kwam het bericht binnen dat Paus Franciscus is overleden. Op Eerste Paasdag sprak hij zelf de zegen voor Kerk en Wereld uit; het was te zien dat het hem kracht kostte, maar hij was er. Vanmorgen, toch onverwacht snel, overleden. Paus Franciscus overleden: ‘een paus van de bemoediging met een groot hart voor de zwakkeren’ - Rooms-Katholieke Kerk Nederland In de berichten op de site van de Rooms Katholiek Kerk (Nederlandse Kerkprovincie) staat een mooi stuk. Hij wordt de paus van bemoediging genoemd. Ik zou er ook aan willen toevoegen: de paus van de hoop, en de paus die opriep om de vreugde van het Evangelie te blijven verkondigen.  Dit jaar, het jubileumjaar, is door hem uitgeroepen als 'Jaar van de Hoop'. Het maakt het een beetje tot zijn jaar.  In vele landen luiden de klokken vanavond. In Rome hebben ze vanmorgen geluid, ook de Notre Dame in Parijs luidde vanmorgen. In Oostenrijk...